AmberNaarMalawi.reismee.nl

Muli Bwandji??

Hoi lieve allemaal,

Mijn eerste dagen hier in Malawi zitten erop, en ik heb een heleboel te vertellen! Het is hier super :)
Alle mensen zijn heel lief, en iedereen spreekt elkaar op straat aan. Vaak vragen ze dan hoe het met je gaat (Muli bwandji?). Langzaam maar zeker leer ik wat woordjes, ondertussen weet ik zelfs al wat ik moet zeggen als antwoord hierop (Ndili Bwino, Kayimo?). De stad is heel levendig en ondanks de drukte echt heel gezellig. Hier het verslag van mijn eerste dagen :)

Woensdag 24 mei
Mijn reis verloopt redelijk soepel. Gisteren om 19.50u vertrok ik vanuit Amsterdam naar Frankfurt. Ik zat naast twee hele lieve mensen, met wie ik gezellig een praatje heb kunnen maken. Het vliegtuig had wat vertraging met vertrekken en aangekomen in Frankfurt konden we nog niet naar de gate, omdat er nog een ander toestel stond. Dit was wel even stressen, want ik had maar een uur om over te stappen. Gelukkig was een van de mensen naast mij een Duitser, die alvast kon opzoeken bij welke gate ik moest zijn. Daardoor hoefde ik gelukkig niet meer te zoeken. Toen we eenmaal uit het vliegtuig mochten ben ik dus gaan rennen en kwam ik, weliswaar als allerlaaste, op tijd het vliegtuig binnen. Daar wachtte een leuke verrassing, ik had een hele rij stoelen helemaal voor mij alleen! Op een vlucht van bijna 7 uur is dat geen overbodige luxe. Ik kon heerlijk languit liggen en na het kijken van een leuke film ben ik dan ook heerlijk in slaap gevallen. Om 6.00u kwam ik aan in Ethiopie, waar ik een langere overstap had, namelijk 4 uur. Die tijd ging erg langzaam voorbij, maar uiteinelijk werd het 9.00u, tijd om naar de gate te gaan. Nog even door de veiligheidscontrole en daarna kan ik al snel het vliegtuig in.
Om 12.50u kom ik aan in Lilongwe, mijn koffers komen erg snel dus binnen een kwartier ben ik buiten. Daar staat Maartje (de lokale coordinator) me al op te wachten. Samen pinnen we wat Kwacha en regelen we een simkaartje met een internetbundel. Daarna lopen we naar de auto om naar het Doingood huis te gaan.
Eenmaal daar aangekomen wijst ze me mijn slaapkamer (waar ik nu nog in mijn eentje zal slapen) met aangrenzende badkamer. Na een korte rondleiding door het huis en het bespreken van de regels, gaat Maartje weg. Gelukkig is Carlijn (een van de andere vrijwilligers) ook net thuis gekomen, dus kan al gezellig wat kletsen.
Niet veel later komen de andere vrijwilligers thuis (we zijn met z'n vijven nu) en leer ik iedereen een beetje kennen. Ik ga heel vroeg naar bed, want ik ben ontzettend moe.

Donderdag 25 mei
Vandaag staat de City Tour op de planning. Roos, die hier haar afstudeerproject doet, komt me om 9.00u ophalen bij het Doingood huis. Samen lopen we naar de hoek van onze sector, waar vaak fietstaxi's staan te wachten. Dat is ook vandaag het geval, dus onderhandelen over de prijs en laten ons achterop de fiets naar Corner 47 brengen. Corner 47 is de plek waar alle minibusjes komen.
Bij Corner 47 wachten we tot er een minibusje langskomt. Dat gebeurt al vrij snel en we stappen in. Minibusjes zijn een verhaal apart, eigenlijk. Het zijn hele kleine busjes met 4 bankjes waar ongeveer 18 mensen tegelijk in kunnen zitten. Dit betekent dat je nogal opgepropt bij elkaar zit. Heel knus ;) Aangekomen in Town, het centrum van de stad, worstel ik mezelf uit het busje en kijk eens goed om me heen. Wat een drukte! Iedereen komt meteen op je af om dingen te verkopen of gewoon een praatje te maken. Hier laat Roos me zien waar ik supermarkten kan vinden, waar ik kan pinnen en waar de Food market is. Daarna lopen we even over de Souvernirs market en gaan we wat drinken bij Kiboko.
Op de terugweg gaan we met de TukTuk, maar omdat het zo lekker weer is heb ik mijn zwemspullen meegenomen en zet Roos me af bij het zwembad, waar ik een heerlijk middagje kan chillen.

Vrijdag 26 mei
Vandaag word ik om 7.30u opgehaald door Maartje, om voor de eerste keer naar het project te gaan. Het is een half uurtje rijden, dus om 8.00u komen we aan. House of Joy, daar ben ik dan... Het is een super mooi huis en alles is goed georganiseerd. We beginnen met een gesprekje met Sister Thea (een van de nonnen door wie het project gerund wordt). Zij vertelt mij het een en ander over het project en ik vertel haar wat over mezelf. Daarna een rondleiding over het terrein van House of Joy. Er zijn drie groepen kinderen, de kleinste groep (0-2 jaar), een wat grotere groep (2-3 jaar) en de grote kindjes (4-5 jaar). Als ik bij de grote kinderen aankom, beginnen ze te zingen en krijg ik heel heel veel knuffels. Daarna ga ik even langs de baby'tjes, waar ik meteen een huilend baby'tje oppak om te troosten. Ik blijf de rest van de dag helpen bij de baby's, omdat hier veel praktische hulp nodig is. De huismoeders leren me hoe ik de kinderen eten moet geven en hoe ik de luiers moet verschonen. Ze gebruiken hier nog stoffen luiers, dus die moest ik even leren vouwen. Dat gaat al snel goed, en ik vind het super leuk hier. De hele dag knuffelen en spelen met de kinderen. Soms is het wel lastig, omdat sommige kinderen echt ruzie gaan maken om de aandacht en de communicatie erg lastig gaat. De kinderen spreken natuurlijk nog geen Engels. Tijd voor mij om Chichewa te leren dus!
Om 16.00u wordt ik opgehaald door William, de TukTuk chauffeur die mij elke dag van de stad naar House of Joy (en weer terug) zal brengen. Er is vandaag een nieuwe vrijwilliger aangekomen, Mandy. 's Avonds eten we hele lekkere pannekoeken (dankjewel Diana) en ga ik alweer om 21.00u naar bed.

Zaterdag 27 mei
Vandaag hebben we allemaal vrij, dus we slapen uit tot 8.30u en gaan daarna naar de Farmers market. Mandy heeft vandaag haar City Tour en zal daarna ook naar de Farmers market komen, zodat we de rest van de dag met z'n allen zijn. Op weg naar de Farmers market maken we nog ruzie met een minibusjes-man. Hij vraagt ons veel te veel voor de reis en wij proberen te onderhandelen. Uiteindelijk gaat hij akkoord en betalen wij 150 Kwacha. Een van ons had het geld niet gepast, maar kreeg geen wisselgeld. Toen we bij onze bestemming waren aangekomen, had ze haar geld nog steeds niet terug gekregen en vraagt ze waarom. De man antwoordt hierop dat zij moet compenseren wat de rest van ons te weinig betaald heeft. Dat pikken we natuurlijk niet, maar bijna iedereen was al uitgestapt. Alleen Carlijn en ik staan nog in de bus. Tijdens de discussie doet de man de deur dicht en begint de chauffeur te rijden! Dikke paniek natuurlijk, want wij wilden nog uit de bus. Na een paar meter stopte hij gelukkig weer (misschien was het omdat ik aan het gillen was dat ik eruit wilde, maar wie weet) en konden we alsnog uitstappen en naar de Farmers market lopen.
De markt was leuk, maar we hadden het al vrij snel gezien. nadat Mandy was afgezet, zijn we even langs de Souvernirs market geweest en daarna gaan lunchen. Verder hebben we een relaxte middag gehad in het huis.

Zondag 28 mei
Vandaag gaan we met z'n allen naar het zwembad. Geen rare verhalen met minibusjes vandaag. Gewoon relaxed de hele dag bij het zwembad bruin liggen worden. Heerlijk.
's Avonds gaan we naar Four Seasons, waar we lekker kunnen zitten op een matje op het gras en pizza eten onder het genot van Live muziek. :)
Al met al, was het weer een rustig, super leuk dagje.

Dat was het voor nu, bedankt voor het lezen :)
Volgende week weer een nieuwe update over de dagen op het project! Ondanks een beetje heimwee heb ik het hier ontzettend naar mijn zin. Ik zal het zeker wel uithouden hier.

Reacties

Reacties

Désirée van Breugel

Lieve Amber, wouw...wat ontzettend leuk om je eerste indrukken te lezen...enne...blijf maar gewoon hard gillen als er ergens paniek is...hihihihihi...
Het verbaasd me op zich niks dat 'House of Joy' gerund wordt door een religieuze....dat is vaak in dit soort landen. Geloof, hoop en liefde komen hier samen en dat 'voelen' de kinderen en geeft hopelijk een glimlach op hun snoetjes en op die van jou :-)
Geniet ervan enne...succes maar weer! Dikke kus vanuit een tropisch Maastricht (33 graden...pffff)
Dees xxx

Debby Winkelman

Lieve Amber. Wat een prachtig avontuur waar jij aan begonnen bent. Erg leuk om te lezen wat jij meemaakt en wat voor indrukken jij op doet. Geniet er maar lekker van. Dikke knuffel en kus van ons xxxxx

Henny van Dongen

Leuk om jou te volgen ...
Jij red je wel daar in dat
landje !!!
Niet te verliefd worden op de kleine kindjes ..anders wordt het moeilijk terug komen straks ????

Ingrid Willemen

Ha lieverd, wat een leuk verslag van jouw eerste week in Malawi. Fijn om jouw enthousiasme te lezen, hoewel ik dat live ook al gehoord had. Geniet van dit grote zinvolle avontuur! Love you!

Tom winkelman

Wat een avontuur schatje.. als het nodig is komen ome Martijn en ik je redden... Lol.. je doet goed werk en ik ben super trots op je! Dikke kuss..

Opa Jan

Wat een pracht verhaal. Fijn te horen dat het goed met je gaat en fijn te horen dat in het huis alleen Nederlander wonen. Tot 8.30 uitslapen??? Ik dacht dat dit toch zeker 12.00 uur moest zijn.
Andere landen, andere gewoontes blijkbaar. Hoe warm is het bij jullie? Hier noteren we vandaag 33 graden en mijn tuin (lees gazon) is een grote dorre droge bende. Het heeft hier al 4 weken niet meer van waarde geregend. Er is niet tegenop te sproeien. Geniet ze daar en zorg goed voor de kindjes want daar kwam je immers voor.
Doeij en ik wacht op spannende foto's
Opa Jan xxx

Frans en louise

Hallo lieve Amber,
Wat een prachtig, indrukwekkend verhaal van je eerste week. Dat was spannend met die bus zeg, goed hoor dat je bent gaan gillen. Dus probeer los geld te verzamelen. Fijn dat je op je vrije dag kan en mag zwemmen. Niet teveel van de kindjes gaan houden hoor!
Het is hier ook tropisch warm.
Probeer van alles te genieten Veel liefs van ons.????????

Milou

Hoi zus, wat een interessant verhaal! Veel plezier nog daar. Xxxx Milou

Carola

Amber, wat een geweldig avontuur ben je aangegaan! Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen! Geniet van iedere minuut oké?! Xx

Toos Volkers

Amber, erg leuk om je verhaal te lezen. Een heel avontuur geniet ervan zou zo met je mee willen.

Ria

Hallo Amber,
Bedankt voor je mooi en indrukwekkend verslag van je eerste dagen in Malawi.
De eerste indrukken zullen wel als een soort "cultuurschok" bij je zijn binnengekomen, maar dat went
snel. Het is natuurlijk een heel andere wereld dan die waarin wij leven.
Geniet van je werk met de kinderen en ik kijk uit naar je volgende berichtgeving.
Groetjes
Ria

lenie Keusters.

Hallo Amber,wat een enerverend verhaal,je hebt al heel wat ondernomen,verkend én meegemaakt.Leuk geschreven Amber.De 1e week zit er nu op en nu meer gaan richten op het doel waarvoor je tenslotte gegaan bent de kindjes.Weer een verrassing wat het deze week gaat worden Een blije lach doet al veel.
Werk ze en....op tijd ook leuke ontspanning.Be happy. Lenie (nicht van opa Jan)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!